Jakie znaczenie dla wyników sprzedaży ma analiza cen konkurencji?

Ogromne i podstawowe. Jeśli kogoś taka odpowiedź zadowoli, to niech uzna ją za jedyną. Ci, którym konieczne jest solidniejsze wytłumaczenie, niech czytają dalej. Analiza cen konkurencji pozwala nie tylko rozeznać się w obowiązujących cenach, choć temu służy ona przede wszystkim. Analiza cen konkurencji prowadzona i zlecana jest po to, by sprzedawca miał orientację w tym, czy jego oferta jest konkurencyjna, czy spotka się z zainteresowaniem i czy jest sens, by z taką w ogóle pojawiał się na rynku. Przy czym trzeba dodać, że analiza cen konkurencji nie jest przeprowadzana tylko wtedy, kiedy zaczyna się sprzedaż. Takie działania podejmują też sprzedający, którzy od lat zajmują się handlem i sprzedażą.

Jak analiza cen konkurencji wpływa na wyniki sprzedaży?

Zwykle pozytywnie. Bo jeśli wie się, jakie ceny obowiązują u konkurencji, ma się informacje na temat tego, jak proponowane ceny mogą być odbierane przez kupujących. Oczywiste jest to, że jeśli ceny będą za wysokie i analiza cen konkurencji pokaże, że ceny w konkurencyjnych sklepach są niższe, to jest to czytelny znak na to, że trzeba dokonać zmian, jeśli te są możliwe. Czasami bowiem wysokość cen nie zależy do marży, ale od tego, gdzie produkty się kupuje. Jeśli ich hurtowe ceny są wyższe, to i ostateczna cena produktu musi być wyższa. Dlatego często nie obniża się cen produktów, a szuka się tańszych dostawców. Wtedy przy takich samych marżach ceny są niższe, a zarobek sprzedawcy może być większy. Jeśli nic się nie robi, mimo tego, że zna się wyniki, jakie dała analiza cen konkurencji, to sytuacja sprzedawcy może być różna.

Co robić, jeśli zna się wyniki analizy cen?

Ustosunkować się do nich i znaleźć takie rozwiązanie, które dla sklepu będzie optymalne. To oczywiście zawsze zależy od wyników analizy. Czasem bowiem analiza cen konkurencji pokazuje, że nasze ceny są dokładnie takie, jak powinny być. Ani za wysokie, ani za niskie. Czyli takie, które wzbudzają zainteresowanie kupujących. Taka sytuacja nie wymaga podejmowania żadnych działań. Inaczej będzie, kiedy okaże się, że ceny są jednak za wysokie i to może być przyczyną mniejszego zainteresowania ze strony kupujących. Nie trudno się domyślić, co należy w takiej sytuacji zrobić. Obniżyć ceny. Ale obniżyć tak, by sklep na tym nie stracił. Nie zawsze jest to możliwe, bo czasem marże są niskie, a wyższe ceny są efektem innego czynnika.

Analiza cen konkurencji – czy pomaga w funkcjonowaniu sklepów?

Na pewno tak. Dzięki niej wiele sprzedawców osiągnęło sukces. Wielu podniosło się z sytuacji trudnej i wyszło na prostą. Wielu korzysta z takich rozwiązań systematycznie, by mieć jak najlepsze wyniki sprzedaży i nie pozostawać za konkurencją. Analiza cen konkurencji jest praktykowana przez wielu i to oni zazwyczaj odnoszą sukces w sprzedaży. Ci, którzy nie doceniają znaczenia analizy cen, zwykle nie radzą sobie na rynku tak, jak by mogli. Ale to ich własny i świadomy wybór. Zawsze można korzystać z tego, co zapewnia analiza cen konkurencji, bo narzędzia do jej prowadzenia są ogólnodostępne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *